Μύθοι & Αλήθειες

Φτάνοντας πλέον στο τέλος μιας επίπονης εξεταστικής δοκιμασίας, και στο σταυροδρόμι σημαντικών προσωπικών αποφάσεων για κάθε νέο, οι επιλογές σπουδών – καριέρας πρέπει να είναι και σταθμισμένες και ορθολογικές. Χωρίς μυωπικά γυαλιά χωρίς εφησυχασμούς και παραισθήσεις μιλάμε για θέλω, για δημιουργικά όνειρα και επιθυμίες. Η ουσία των σπουδών που είναι το θεμέλιο συνέχειας στηρίζεται κυρίαρχα στον τρόπο που δουλεύουμε, που διεκδικούμε που επικοινωνούμε και αντιλαμβανόμαστε.
Επιλογές προσανατολισμού που έχουν σχέση με την υγεία, την ασφάλεια, την τροφή, τις τηλεπικοινωνίες, τις μεταφορές, τα πολυμέσα, τα δίκτυα, την ενέργεια, τις μεταφορές και τις υποδομές έχουν παγκόσμιο ενδιαφέρον και δυναμική προοπτική.
Από την άλλη μεριά ο πρωτογενής τομέας και ο τουρισμός δίνουν ευκαιρίες απασχόλησης και χώρο δημιουργικής πρωτοβουλίας σε νέους με έφεση στην εξωστρέφεια και την καινοτομία.
Παράλληλα ξένες γλώσσες όπως Τουρκικά , Αραβικά, Ρωσικά δίνουν διαβατήριο ελπίδας σε ανθρωπιστικές, κοινωνικές και οικονομικές σπουδές ενώ εκπαιδευτικά επαγγέλματα με μηδενική προοπτική στην Ελλάδα (και λόγω δημογραφικού προβλήματος) μπορούν να ελπίζουν μόνο στην εκπαίδευση ειδικών ομάδων, προσφύγων, μεταναστών και φυσικά στο ενδεχόμενο καριέρας με καλούς όρους σε καταρρέουσες μουσουλμανικές χώρες της Μ.Ανατολής ή της Β.Αφρικής ( Λιβύη, Συρία, Τυνησία).
Αξίζει να τονισθεί ότι το έλλειμμα ανταγωνιστικότητας σε πολλούς κλάδους και υπηρεσίες που πολύ πιθανά θα παρατηρηθεί μετά από μια δεκαετία στην Ελλάδα λόγω της μαζικής φυγής χιλιάδων επιστημόνων που εγκατέλειψαν ή εγκαταλείπουν μαζικά τη χώρα εργαζόμενοι ήδη σε χώρες του εξωτερικού, θα φέρει σε θέση ισχύος πολλούς σημερινούς νέους φοιτητές που μετά από λίγα χρόνια θα κληθούν να δραστηριοποιηθούν σε μια εγχώρια αγορά που θα διψά για ιδέες, ανάπτυξη και επιχειρηματικότητα.
Από την άλλη μεριά η επιλογή Πανεπιστημίου δεν μπορεί να είναι τυχαία αλλά πρέπει να βασίζεται σε αξιολογικά κριτήρια όπως η ιστορικότητα του ιδρύματος, η παρουσία και οι συμμαχίες του στην διεθνή ακαδημαϊκή ελίτ, η απορροφησιμότητα των πτυχιούχων του στην αγορά εργασίας, το ερευνητικό έργο του το κύρος των διδασκόντων του, οι υποδομές του με λίγα λόγια η θέση του στις διεθνείς αξιολογήσεις . (Rankings)
Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και η Πολυτεχνική Σχολή Θεσσαλονίκης, το Καποδιστριακό της Αθήνας και το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, το Πολυτεχνείο Πάτρας, η Φυσικομαθηματική Σχολή της Κρήτης πληρούν από την εγχώρια αγορά τα παραπάνω σε ικανοποιητικό βαθμό. Το ‘’worthy for studies’’ πρέπει να είναι το κυρίαρχο κριτήριο της επιλογής του τμήματος – Σχολής και όχι η αγωνία της εισαγωγής οπουδήποτε ή ο φόβος μιας δεύτερης προσπάθειας. Ο χρόνος σπουδών (πέρα από το κόστος σπουδών) είναι επένδυση ζωής που πρέπει να θωρακιστεί με ένα αξιόπιστο πτυχίο που ανοίγει δρόμους και υπόσχεται ευκαιρίες καριέρας.
Χωρίς να ξεχνάμε ότι ο δρόμος της επιτυχίας είναι και δύσκολος και μοναχικός ένα είναι βέβαιο ότι η αγορά πληρώνει πάντα και καλά αυτό που δεν βρίσκει εύκολα.

Β.Παπαγιάγκου
Δ/ΝΤΗΣ ΣΠΟΥΔΩΝ